Miejskie Przedszkole nr 17 w Ostrołęce

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • image
  • image

Sprawna rączka - wskazówki dla rodziców

Email Drukuj PDF

 

Ćwiczenia usprawniające technikę pracy graficznej, koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność fizyczną:
• ćwiczenie zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka
- kreślenie linii, figur, liter, cyfr na tackach z kaszą
malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru
- obrysowywanie konturów rysunku w pozycji stojącej
- wykonywanie różnych ćwiczeń graficznych przy użyciu: kredy, kredek woskowych, węgla rysunkowego, pióra, ołówka, mazaków różnej grubości
- wykonywanie rysunku na kartce położonej na gąbce
• korekcja i ćwiczenia chwytu pisarskiego:
- przypinanie klamerek do bielizny na brzegach pudełka
- posługiwanie się trójkątnymi kredkami lub ołówkami
- przenoszenia drobnych przedmiotów za pomocą szczypiec np. penseta, szczypce do lodu
- wrzucanie monet do skarbonki
- wycieranie gumką linii poziomych i pionowych zwracając uwagę na to by gumka była trzymana za pomocą kciuka i palca wskazującego
- malowanie wacikiem trzymając go w dwóch palcach (chwyt pensetkowy)
• ćwiczenia relaksacyjne – w przerwach ćwiczeń graficznych
- naprzemienne zaciskanie i otwieranie pięści
- zabawy ruchowe: „pryskanie wodą”, „strzepywanie rąk z wody”,
- krążenie ramionami
• wyrabianie nawyków ruchowych związanych z automatyzacją ruchów (czyli z kierunkiem pisania)
- kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu: linie pionowe – od góry ku dołowi, linie poziome – od lewej ku prawej oraz rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara - zachowanie kierunku ruchu od lewej do prawej oraz pisanie znaków litero podobnych, szlaczków itp. z zachowaniem kierunku kreślenie liter
- wykorzystanie gier i zabaw rysunkowych wymagających zachowania kierunku pisania np. zawartych w „Dyktandach graficznych”, „Zwierzakach figurakach” Z. Handzel
• wykonywanie czynności ukierunkowanych głównie na usprawnianiu koordynacje wzrokowo-ruchowej oraz sprawności ruchowej
- wyszywanki „bez igły”, - na tekturce ze sznurowadłem,
- nawlekanie koralików
- sznurowanie butów
- obieranie warzyw lub owoców, krojenie
- chodzenie po wyznaczonej linii, po krawężnikach,
- stanie i skakanie na jednej nodze,
- skakanie na skakance
- zabawa w klasy,
- rysowanie tzw. „leniwych ósemek”- zaczynamy od środka w stronę lewą
- ćwiczenia naprzemienne - dotykanie łokciem prawym kolana lewego i odwrotnie
- ćwiczenia na drabinkach itp.
Do pracy z dzieckiem można wykorzystać dodatkowo następujące pozycje:
„Ćwiczenia grafomotoryczne wg. Tymichowej” M. Bogdanowicz oraz „ Od pętelki do literki” R. Sobolewska

Ćwiczenie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej
• szukanie różnic między obrazkami,
• wyszukiwanie brakujących elementów,
• układanie pusów, puzzli, mozaiki geometrycznej
• układanie obrazków według kolejności w jakiej były pokazywane
• zagadki typu: co się zmieniło?
• uzupełnianie braków w obrazkach itp.
• przerysowywanie figur według wzoru np. koło narysowane w trójkącie, trzy trójkąty połączone ze sobą w kwadracie itp.( zaczynamy od bardzo prostych wzorów)
• utrwalanie orientacji przestrzennej w schemacie ciała drugiej osoby poprzez zabawę
• utrwalanie orientacji w przestrzeni np. co widzi po prawej stronie , co po lewej, zrób dwa kroki w lewo, dwa kroki w prawo, połóż klocek po prawej stronie, po lewej itp.
• odpowiadanie na pytania typu: co widzisz w górnym lewym rogu itp.
• gra w „wędrujący motyl”; rysujemy pole z okienkami 3 na 3. Na środku rysujemy motyla, osoba prowadząca zabawę dyktuje ruchy motyla , a dziecko najpierw za pomocą palca, a potem tylko za pomocą wzroku kieruje ruchami motyla. Gdy motyl wyjdzie poza ramkę, dziecko musi klasnąć, tupnąć lub krzyknąć ( wspomaga także rozwój koncentracji uwagi )

Do pracy z dzieckiem można wykorzystać „Wzory i obrazki” M.Frostig, „Łamigłówki mądrej główki dla dzieci w wieku 4-7 lat” J. Cieślak, „Zwiarzaki, figuraki” Z. Handzel, „ Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk –Kolczyńskiej (przykłady na ćwiczenie orientacji przestrzennej)


Wskazania przygotowała pedagog PP-P
mgr Dorota Żebrowska

 

Andrzej Lomperta- Przasnysz - Strony internetowe, strony www